Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn utracimy płynność finansową, czyli zdolność do bieżącej obsługi naszych zobowiązań finansowych, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z naszym kredytodawcą. W naszym interesie, jako dłużników, jest wypracowanie wspólnie z wierzycielem porozumienia, które uchroni nas przed działaniami windykacyjnymi i egzekucją komorniczą.
11:24 28.02.2014 r.
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że jesteśmy zobowiązani do odbioru korespondencji nadsyłanej przez instytucję finansową. Regularny odbiór korespondencji jest ważny, gdyż na bieżąco będziemy wiedzieć, jaka jest nasza sytuacja, i będziemy mogli podjąć na czas odpowiednie działania. Nieprawdą jest, że nieodebranie listu od banku lub SKOK-u zwalnia nas z odpowiedzialności. W przypadku sporu nie możemy tłumaczyć się, że nie byliśmy świadomi naszej sytuacji, gdyż naszym obowiązkiem jest odbiór nadsyłanej korespondencji.
Instytucje finansowe powinniśmy traktować nie jak wrogów, lecz jak partnerów. Dlatego też w przypadku problemów ze spłatą kredytu nie możemy zwlekać z podjęciem rozmów z ich przedstawicielami. Ważne jest, aby wierzyciel widział, że angażujemy się w sprawę i zależy nam na wypracowaniu porozumienia. Sami powinniśmy zaproponować warunki ugody, a nie oczekiwać gotowej propozycji od instytucji finansowej. Możemy poprosić o wydłużenie okresu kredytowania lub o zawieszenie spłaty kredytu do momentu odzyskania płynności finansowej. Warunki ugody z kredytodawcą powinny być możliwe do zaakceptowania przez obie strony. Istotne jest, aby plan oraz ugoda zawarta z kredytodawcą były dostosowane do naszych możliwości finansowych, a co ważniejsze – realne do wykonania.
W każdej chwili możemy zgłosić się o pomoc do Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego, działających przy Stowarzyszeniu Krzewienia Edukacji Finansowej, które udzielają bezpłatnych porad finansowych, prawnych i konsumenckich. Specjaliści pracujący w Ośrodkach podpowiedzą, jak prowadzić negocjacje z instytucjami finansowymi, oraz pomogą sporządzić plan wyjścia z zadłużenia. Informacje o ODFIK można znaleźć na stronie internetowej www.skef.pl w zakładce pogotowie dla zadłużonych.
Dziękujemy,
Twoje dane zostały zapisane, skontaktujemy się z Tobą telefonicznie.
* Podanie danych osobowych oraz wyrażenie poniższych zgód jest dobrowolne, jednakże bez podania danych oznaczonych gwiazdką oraz wyrażenia wszystkich zgód nie będzie możliwe skontaktowanie się z Panem/ią we wskazany w formularzu sposób i realizacją oznaczonych tam celów.
Oświadczam, że wyżej wymienione dane osobowe podałem/podałam dobrowolnie, a przed wyrażeniem poniższych zgód zapoznałem/am się z informacjami, których podanie jest wymagane zgodnie z art. 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) (informacje dot. przetwarzania danych osobowych), w szczególności zaś z pouczeniem, że przysługuje mi prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
** Aktualny wykaz podmiotów powiązanych osobowo, kapitałowo lub systemowo z Kasą Stefczyka dostępny jest m.in. na stronie internetowej www.kasastefczyka.pl w plikach do pobrania oraz w usłudze bankowości elektronicznej.