ZGŁOŚ OSZUSTWO LUB KRADZIEŻ
Podejrzewasz, że zostałeś ofiarą przestępcy? Coś wzbudza Twój niepokój? Nie czekaj, reaguj natychmiast! Zgłaszając takie oszustwo pomagasz sobie i innym, którzy są narażeni na utratę danych lub pieniędzy.
OSZUSTWO FINANSOWE,
WYŁUDZENIE DANYCH KARTY LUB LOGINÓW
801 600 100
58 782 93 00
(Koszt wg taryfy operatora)
Infolinia czynna
od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-22.00 oraz w soboty
w godzinach 8.00-20.00.
Przez formularz kontaktowy:
KRADZIEŻ LUB ZAGINIĘCIE KARTY
58 511 20 70
(Koszt wg taryfy operatora)
Infolinia czynna całą dobę.
FAŁSZYWY SMS LUB
E-MAIL DO CERT POLSKA
Telefonicznie
8080
(SMS bezpłatny na terenie kraju)
Mail’owo [email protected]
Przez formularz
INNE PRZESTĘPSTWA
NALEŻY ZGŁASZAĆ
W ORGANACH ŚCIGANIA
Telefonicznie 112 lub 997
Osobiście w najbliższym komisariacie Policji
Przez formularz www.gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo
Pamiętaj, podejrzenie oszustwa powinieneś zgłosić niezwłocznie, gdy:
- ktoś prosi Cię o Twoje dane do logowania,
- podczas logowania dostaniesz dziwnego SMS-a lub prośbę potwierdzenia operacji,
- dane w SMS-ie różnią się od tych, które masz podane w swojej dyspozycji czy przelewie,
- na ekranie logowania do bankowości elektronicznej lub już po zalogowaniu zobaczysz prośbę o podanie poufnych danych, np. kodu z narzędzia autoryzacji, numeru telefonu komórkowego, danych karty płatniczej (numeru karty, daty jej ważności, numeru CVV2/CVC2, kodu PIN) itp.,
- dostaniesz prośbę o podanie kodu z narzędzia autoryzacji, mimo że nie zlecasz żadnej dyspozycji,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy podanie kodu z narzędzia autoryzacji jest w danej sytuacji zasadne,
- stwierdzisz kradzież, nieuprawnione użycie lub zniszczenie karty kodów lub telefonu, który jest Twoim narzędziem autoryzacji,
- uznasz, że ktoś miał dostęp do Twoich danych lub rachunków,
- stwierdzisz, że doszło do nieuprawnionej operacji z Twojego rachunku,
- dostaniesz prośbę o pobranie i zainstalowanie na komputerze, telefonie lub innym urządzeniu dodatkowego oprogramowania z nieznanego źródła,
- zauważysz, że strona internetowa Kasy Stefczyka lub bankowości elektronicznej ma nietypowy wygląd lub że serwis internetowy albo mobilny działa inaczej niż zwykle,
- otrzymasz podejrzanego maila lub SMS-a, w którym zobaczysz np.:
- link do fałszywego serwisu bankowości internetowej Kasy,
- prośbę o podanie poufnych danych, np. danych do logowania (login, hasło dostępu), kodów autoryzacyjnych, danych karty płatniczej (numer karty, data jej ważności, kod PIN, kod CVV2/CVC2), danych osobowych, numeru telefonu,
- prośbę o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, - wejdziesz w fałszywy link z maila, SMS-a i podasz jakiekolwiek dane na stronie, która przypomina serwis bankowości elektronicznej lub inną spreparowaną stronę. Wystrzegaj się podawania takich danych jak: PESEL, nr login, dane z karty oraz dokumentu tożsamości,
- otrzymasz email-a z podejrzanym załącznikiem,
- odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podawała się za pracownika Kasy Stefczyka.