Fundacja Stefczyka wsparła produkcję opery „Tak idzie się do Boga”

13:10 05.12.2017 r.

1171x46.jpg

Fundacja imienia Franciszka Stefczyka wsparła produkcję oraz wystawienie opery o życiu i męczeńskiej śmierci św. Wojciecha pt. „Sic Itur Ad Deum”, czyli „Tak idzie się do Boga”. Premiera pod honorowym patronatem metropolity gdańskiego, Jego Ekscelencji księdza arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia, miała miejsce 4 listopada 2017 roku w Centrum św. Jana w Gdańsku.

Libretto autorstwa Dariusza S. Wójcika oparte jest na je źródłach historycznych: żywotach św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusza i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów epoki. Reżyserowi Marekowi Richterowi udało się stworzyć zgrabny spektakl, który dzięki dodatkowym efektom specjalnym - wizualizacjom i fantastycznej grze świateł - nabrał charakteru widowiska operowego.

Spektakl osadzony w realiach historycznych X wieku ukazuje sylwetki ważnych postaci żyjących w Europie tamtych czasów, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Postacie historyczne występujące w spektaklu to m.in. papież Jan XV, papież Grzegorz V; cesarz Otton III z dynastii Ottonów panujący w cesarstwie niemiecko-rzymskim, książę Bolesław II Pobożny z dynastia Przemyślidów panujący w Czechach oraz Bolesław książę Polan z dynastii Piastów panujący w Polsce.

Główną osią dramaturgiczną spektaklu jest postać św. Wojciecha – człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność i wyprzedzającego własną epokę, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym – od narodzin do męczeńskiej śmierci. Ciekawym zamysłem inscenizacyjnym reżysera jest przeniesienie niektórych działań aktorskich ze sceny na widownię. Dzięki temu zabiegowi widzowie zostali wciągnięci w akcję i sami niejako stali się aktorami w spektaklu.

Muzykę do spektaklu skomponowała Beata Wróblewska. Nad stroną muzyczną czuwał Piotr Staniszewski – znakomity dyrygent młodego pokolenia.

Ewa Palińska recenzując na portalu trójmiasto.pl premierowe wykonanie opery „Sic Itur Ad Deum”, napisała: „Był to niewątpliwy sukces. Publiczność słuchała spektaklu w skupieniu – była wzruszona, niektórzy nawet do łez.”