Kasa Stefczyka ostrzega przed oszustami!

15:30 30.04.2021 r.

Aktualnosc-oszusci-podszywajacy-sie-pod-KK.jpg

Uważaj na oszustów, którzy mogą do Ciebie zadzwonić i podawać się za pracownika działu bezpieczeństwa Kasy Stefczyka!

W ostatnim czasie czujni Klienci Kasy sygnalizowali nam, że odebrali podejrzane telefony od osób podających się za pracownika działu bezpieczeństwa SKOK. Za te sygnały bardzo dziękujemy!

W rzeczywistości były to próby oszustwa metodą tzw. spoofingu telefonicznego. Oszuści – wykorzystując specjalne programy – fałszują identyfikator dzwoniącego, w wyniku czego na wyświetlaczu osób odbierających takie połączenia pokazuje się numer faktycznie należący do centrali SKOK.
O podobnych zdarzeniach informowało ostatnio wiele polskich instytucji finansowych.

Obiektem ataku oszustów stały się osoby, które w ostatnich latach wykonywały płatności kartą za zakupy w jednym ze zagranicznych sklepów internetowych. Dane, którymi mogą dysponować oszuści to: imię i nazwisko, nr telefonu, adres zamieszkania, adres mailowy, oraz fragment numeru karty płatniczej, którymi wykonywano płatność we wspomnianym sklepie. Wskazany fragment numeru karty pozwala ustalić instytucję finansową, która
ją wydała. Może posłużyć on również do uwiarygodnienia się oszusta podczas kontaktu z Państwem.

Radzimy zachować czujność, ponieważ w przyszłości mogą wystąpić podobne zdarzenia związane z wyciekami danych z innych sklepów internetowych, firm kurierskich czy popularnych portali społecznościowych.

Jaki jest scenariusz oszustwa i jak należy zareagować

Oszuści mówią, że z Twojego rachunku został wykonany podejrzany przelew lub transakcja kartą, którą chcą zweryfikować. Podają zmyślone szczegóły,
np. fikcyjną kwotę operacji finansowej i nieistniejące dane odbiorcy. Przełączają na automat lub do innych „konsultantów”, aby stworzyć pozory prawdziwego kontaktu ze SKOK lub bankiem. Przekonują, że Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie i musisz zainstalować na swoim komputerze
lub smartfonie aplikację, która zwiększy bezpieczeństwo pieniędzy. Aplikacja np. AnyDesk lub TeamViewer w rzeczywistości jest programem,
który pozwoli im na zdalne przejęcie kontroli nad Twoim telefonem lub komputerem.

Nigdy nie instaluj żadnych aplikacji, do których namawia Cię osoba, która do Ciebie dzwoni! Jeśli to zrobisz, oszuści otrzymają nieuprawniony dostęp
do Twojego komputera lub smartfona.

Ponadto oszuści będą chcieli nakłonić Cię do podania danych niezbędnych do logowania
na Twoje konto internetowe (loginu i hasła), danych karty płatniczej (tj. pełnego numeru; trzycyfrowego zabezpieczającego kodu CVV, który znajduje
się na odwrocie karty) lub Twoich danych osobowych z dokumentu tożsamości. Oszuści będą próbowali nakłonić Cię do potwierdzenia przelewów
lub transakcji kartą.

Nigdy nie podawaj takich danych i nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone. Jeśli to zrobisz, oszuści przejmą dostęp
do Twojego konta i możesz stracić pieniądze. Dane osobowe i dane z dokumentu tożsamości mogą posłużyć do zaciągnięcia pożyczek w różnych instytucjach finansowych, zwłaszcza przez Internet.

Pracownik Kasy NIGDY nie będzie pytał Cię o hasło do logowania na Twoje konto w Kasie oraz o pełny numer karty płatniczej i numer CVV.
NIGDY nie będzie prosił Cię o zainstalowanie aplikacji pozwalających na zdalny dostęp do Twojego komputera lub smartfona, np. AnyDesk lub TeamViewer. Zainstalowanie tych aplikacji pozwala na przejęcie hasła logowania do bankowości internetowej i kodów SMS służących do autoryzacji przelewów.

Jeśli masz wątpliwości, czy rozmawiasz z pracownikiem Kasy – rozłącz się! Zadzwoń na infolinię Kasy Stefczyka – tel. 801 800 100 lub (58) 782 93 00
(koszt wg taryfy operatora).

Jeżeli oszuści wyłudzili od Ciebie dane – skontaktuj się infolinią Kasy i zgłoś zdarzenie! Zablokuj dostęp do bankowości elektronicznej! Zastrzeż kartę! Sprawdź aplikacje zainstalowane na Twoich urządzeniach i odinstaluj te, których nie jesteś pewny. Złóż na policji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa! Jeżeli to konieczne, możesz rozważyć unieważnienie dowodu osobistego lub choćby zastrzeżenie dowodu w dowolnej placówce Kasy
lub banku.

Pamiętaj, że pracownicy Kasy Stefczyka robią wszystko, aby Twoje pieniądze były bezpieczne, ale Twoja czujność i zachowanie ma ogromny wpływ
na obronę przed atakiem oszustów.