Dokumenty niezbędne do wykreślenia hipoteki
Podstawowym dokumentem potrzebnym do wykreślenia hipoteki jest tzw. kwit mazalny (list mazalny). Jest to pisemne oświadczenie wierzyciela hipotecznego potwierdzające wygaśnięcie zobowiązania wraz ze zgodą na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Banki zazwyczaj wystawiają takie zaświadczenia bezpłatnie, choć niektóre instytucje mogą pobierać za to opłatę zgodnie z ich tabelą opłat i prowizji.
Drugim kluczowym dokumentem jest wniosek o wykreślenie hipoteki składany na formularzu KW-WPIS. Formularz ten można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub otrzymać w sądzie rejonowym w wydziale ksiąg wieczystych. Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty sądowej za wykreślenie hipoteki umownej, która wynosi 100 zł. Opłatę można uiścić bezpośrednio w kasie sądu lub przelewem bankowym na rachunek wydziału ksiąg wieczystych.
Jak poprawnie wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki?
Wniosek o wykreślenie hipoteki należy złożyć na formularzu KW-WPIS – „Wniosek o wpis w księdze wieczystej”:
- dokument powinien być wypełniony czytelnie, najlepiej drukowanymi literami, bez skreśleń i poprawek – można go wypełnić na komputerze, maszynie lub ręcznie;
- wniosek przygotowuje się w dwóch egzemplarzach – jeden zostaje w sądzie, drugi stanowi potwierdzenie złożenia dokumentu;
- na pierwszej stronie formularza KW-WPIS należy wpisać dane Sądu Rejonowego i Wydziału Ksiąg Wieczystych oraz numer księgi wieczystej danej nieruchomości – pozostałe rubryki na pierwszej stronie należy przekreślić;
- na drugiej stronie trzeba zaznaczyć krzyżykiem „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki” oraz wypełnić pole „Treść żądania”.
Treść żądania we wniosku o wykreślenie hipoteki
W polu „Treść żądania” należy wpisać: „Wnoszę o wykreślenie z działu IV księgi wieczystej o numerze XXX hipoteki umownej na kwotę... ustanowionej na rzecz banku...”. Trzeba precyzyjnie określić, o jaką hipotekę chodzi, podając jej kwotę oraz wierzyciela hipotecznego. Na trzeciej stronie formularza wpisuje się dane wnioskodawcy (właściciela nieruchomości) oraz dane uczestnika postępowania, czyli banku lub innego wierzyciela hipotecznego.
Jeśli nieruchomość ma kilku właścicieli, wniosek o wykreślenie hipoteki musi złożyć także współwłaściciel. Na czwartej stronie formularza trzeba wypisać wszystkie załączniki (kwit mazalny oraz potwierdzenie dokonania opłaty sądowej), wpisać swoje imię i nazwisko oraz datę złożenia wniosku, a także złożyć odręczny podpis. W przypadku nieruchomości wspólnej wniosek o wykreślenie hipoteki podpisują wszyscy właściciele.
Gdzie i jak złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej składa się w sądzie rejonowym w wydziale ksiąg wieczystych właściwym dla położenia nieruchomości. Dokument można złożyć osobiście w biurze podawczym lub wysłać listem poleconym na adres sądu. W przypadku wysyłki pocztowej należy wcześniej uiścić opłatę za wykreślenie hipoteki i dołączyć dowód wpłaty do przesyłanych dokumentów.
Po złożeniu dokumentów w sądzie rozpoczyna się procedura wykreślenia hipoteki z KW, która może potrwać kilka tygodni. Zależy to od obciążenia danego wydziału ksiąg wieczystych oraz kompletności i poprawności złożonych dokumentów.
Procedura po złożeniu wniosku o wykreślenie hipoteki
Po złożeniu wniosku sąd rozpatruje dokumentację i jeśli wszystko jest prawidłowe, dokonuje wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej. Cała procedura kończy się uprawomocnieniem się wpisu, co następuje po upływie okresu, w którym można złożyć skargę na orzeczenie referendarza sądowego. Właściciel nieruchomości, jak i bank otrzymują powiadomienie o wykreśleniu hipoteki, gdyż od daty doręczenia takiego powiadomienia biegnie okres 7 lub 14 dni potrzebnych na uprawomocnienie się postanowienia lub złożenie odwołania.
W przypadku odrzucenia wniosku przez sąd właściciel nieruchomości otrzyma postanowienie z uzasadnieniem. Najczęstszymi przyczynami odmowy są braki formalne w dokumentacji lub nieprawidłowo wypełniony formularz. W takiej sytuacji należy uzupełnić braki i ponownie złożyć wniosek. Warto pamiętać, że w razie konieczności można skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika – radcy prawnego lub adwokata.
Co zrobić w przypadku braku zgody wierzyciela na wykreślenie hipoteki?
Zdarzają się sytuacje, gdy wierzyciel hipoteczny odmawia wydania zgody na wykreślenie hipoteki lub utrudnia ten proces. Zgodnie z art. 100 ustawy o księgach wieczystych i hipotece jest on zobowiązany do dokonania wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po spłacie wierzytelności lub po jej wygaśnięciu. Jeśli nie wywiązuje się z tego obowiązku, właściciel nieruchomości może podjąć kroki prawne.
W takiej sytuacji właściciel może wystąpić do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Jest to procedura sądowa, która pozwala na wykreślenie wpisu z księgi wieczystej mimo braku zgody wierzyciela. Postępowanie to jest jednak bardziej czasochłonne i wymaga przedstawienia dowodów potwierdzających spłatę zobowiązania zabezpieczonego hipoteką.
|